Звичайний викладач підносить істину,
гарний – учить її знаходити
А. Дистервег
Сучасний учитель повинен не тільки привести
учня до джерела знань, а й організувати роботу так, щоб учень захотів сам узяти
ці знання.
Тому актуальним питанням
сьогодення є використання інноваційних технологій на уроках математики, які
допомагають зробити урок сучасним, діяльнісним та розвиваючим.
До інноваційних технологій
навчання, що дістали найбільше поширення на практиці, науковці відносять такі:
ü Технологія інтерактивного навчання;
ü Технологія розвитку критичного мислення;
ü Технологія діяльнісного навчання;
ü Ігрова технологія;
ü ІКТ;
ü Проекті технології;
ü Технологія диференційованого навчання;
ü Технологія особистісно-орієнтованого навчання;
ü Здоров’язберігаюча технологія та ін.
Для того, щоб учні вчилися з
цікавістю, навчаючи один одного, на багатьох своїх уроках ми використовуємо
групову форму навчання.
Групова технологія навчання - це організація
навчального процесу, по якій навчання здійснюється в процесі спілкування між
учнями.
Групові форми навчання дають
змогу диференціювати і індивідуалізувати процес навчання: формувати внутрішню
мотивацію до активного сприйняття, засвоювання та передачі інформації; сприяють
формуванню комунікативних рис учнів, активізують розумову діяльність.
Групові форми роботи можна використовувати на різних етапах уроку:
1. Етап актуалізації знань;
Так
наприклад в 5-6 класах ми практикуємо математичні диктанти зі взаємоперевіркою.
Також застосовуємо технологію «Мікрофон»
2. Етап відкриття нових знань;
Так, наприклад, при вивченні теми
«Ознаки паралельності прямих» в 7
класі на етапі сприйняття і засвоєння
нового матеріалу використовуємо «домашні
групи». (Використовується під час
вивчення великого обсягу матеріалу за короткий час)
Групи формуються жеребкуванням: учні з кошика витягують
геометричні фігури та об’єднуються в групи квадратів, трикутників, кіл,
прямокутників.
Групи раніше отримали домашнє
завдання:
1група: Сформулювати
і довести І ознаку паралельності прямих.
Навести
приклади.
2 група: Сформулювати і довести ІІ ознаку
паралельності прямих. Навести
приклади.
3 група: Сформулювати
і довести ІІІ ознаку паралельності прямих. Навести
приклади.
4 група: Сформулювати і довести теорему про внутрішні
різносторонні кути при
паралельних прямих та січній.
Етапи роботи
1) Учні в «домашніх» групах обмінюються інформацією, проводять
взаємоопитування, розвязують підготовлені задачі.
2) За пропозицією вчителя діти об’єднуються в «експертні» групи. Кожна
експертна група має представника «домашньої» групи. Кожна група вивчає новий
матеріал за алгоритмом:
ü Формулювання теореми.
ü Виконання рисунка.
ü Доведення теореми.
ü Застосування теореми для розв’язання задач.
У зошиті учні ведуть відповідні
записи.
3) По закінченню певного часу учні знову об’єднуються в «домашні» групи
й обмінюються інформацією, яку отримали в «експертних» групах
формулювання і доведення теорем про ознаки паралельності прямих.
3.
На етапі закріплення і повторення;
При виченні теми «Похідна. Застосування похідної.» в 11 класі
використовуємо «творчі домашні» групи,
які провели самостійні дослідження
та показали практичну необхідність і теоретичну значимість теми
«Похідна» в різних областях науки.
Групи формуються
за спільними інтересами.
Перша група працювала над темою «Похідна та її застосування в алгебрі та
геометрії», розглянули розв’язування задач із застосуванням похідної в
області математики.
Друга група працювала над темою «Похідна та її застосування в фізиці.»
Третя група працювала над темою «Похідна та її застосування в економіці.»
Четверта група працювала над темою «Похідна та її застосування в хімії, біології.»
4. При виконанні узагальнень і
формулювання висновків в старших класах доцільно застосовувати
випереджувальні завдання (класи розбиваються на групи, кожна група
готує свій теоретико-практичний блок завдань,
потім узагальнює теоретичний матеріал, показує застосування його на практиці та перевіряє рівень засвоєння матеріалу учнями
класу).
На уроках- практикумах, учні об’єднуються в
диференційовані групи по 4
чоловіки. Кожна група отримує одну задачу, яку розв’язує протягом 5-7 хвилин.
Потім групи обмінюються задачами по колу. Кожна група встигає розв’язати
декілька задач. При перевірці
правильності виконання завдань за готовим розв’язком на слайді,
виконується само- та взаємоперевірка.
5. Метод проектів також орієнтований
на самостійну діяльність учнів (індивідуальну, парну, групову) у відведений для
неї час (від декількох хвилин уроку до декількох тижнів, а іноді й місяців)
Під час розв’язування навчальної
задачі співпраця учнів може здійснюватися по – різному.
По - перше, вона може
здійснюватися на всіх етапах виконання групового завдання.
По - друге, учні можуть
виконувати завдання індивідуально, але з елементами взаємодопомоги і періодично
обговорювати хід роботи.
По - третє, кожен член групи може
індивідуально виконувати частину спільного завдання, після чого учні разом
підбивають підсумок, обговорюють одержані результати та формулюють загальну
відповідь.
Характерною рисою групової
діяльності є можливість одержати інформацію не лише з підручника та від
учителя, але і один від одного. Під час групової роботи активізується
діяльність усіх його виконавців.
Робота в групах дає можливість
учням набути навичок, необхідних для спілкування і співпраці. Вона стимулює
роботу в команді. Ідеї, вироблені в
групі, допомагають учасникам бути корисними один одному. Вислів думок допомагає
їм відчути особисті можливості і укріпити їх.
Важке
задання завжди легше виконувати разом.
Недарма говорять: "Одна голова - хорошо, а две - лучше!"
вчителі математики Гріднева О.Я. та Калмикова В.В.
Комментариев нет:
Отправить комментарий